Isnin, April 15, 2013

Kau pergi jua si oren..

Dia dilahirkan dari perut Ibu.. kucing kami yang dipanggil ibu disebabkan perwatakannya yang penyayang dan lembut...  waktu aku dan angah tengok dia dekat dalam almari tu.. dia kecik je lagi.. dia dengan kakak dia.. si hitam...
Hari berganti hari masa berganti masa.. dia dah besar pun! Heheee.... 
 Dia paling cergas... 
 Dia paling lincah...
 Dia paling ingin tahu...
 Dia paling lasak.. paling ngade2..
 Paling poyoooo sgt...
 Paling comel paling gedik sgt...
 Selalu dimanja ibu....

Tapi sekarang aku memang tak akan lagi berjumpa dengan dia lagi... si oren yang aku sayang.... 
Dia lah penghibur aku waktu aku suka dan duka... tiapkali aku balik Perak... dia akan sambut aku depan pintu.. dia akan berlari lari kejar aku dapatkan aku dengan badan panjang dan ekor kontot dia... muka paling mengada ngada sekali... dengan suara kecik dia...

Hm... aku rindu si Oren aku...
dulu aku cuti sem, aku selalu duduk rumah... dan adik2 mak dan ayah pasti akan ke tempat kerja... aku seorang... tapi tak pernah aku rasa keseorangan langsung..
sebab dia sentiasa ada... dia, si hitam dan ibu... tapi dia paling lekat di rumah...
dia selalu ke dapur temankan aku masak dan kemas...
dia selalu sibuk ikut aku basuh n sidai kain dkt atas....
dia selalu kacau aku tgk tv lalu lalang depan aku mnx perhatian....
kalau aku on9 pakai laptop dia la paling ligat akan panjat laptop aku dan jalan dekat atas keyboard aku....
kadang kadang aku geram dengan dia.... hahahaha tapi dia penghibur aku...
tiap kali lapar dan makanan dia habis aku akan ajak dia ikut pergi kedai beli makanan kucing untuk dia...
dia paling manja.... haha....
dan bila aku nak tidur.. dia pun akan ada sama dalam pelukan aku....
dia sentiasa temankan aku...
dia sentiasa hiburkan kami sekeluarga
dia lah sebahagian keluarga kami....
dengan keletah dia...
ayah pun sayang...
emak pun sayang...
semua sayang dia...
tak pernah terdetik rasa benci....

Tapi sekarang dia dah tak ada lagi... dia takkan ada lagi dkat dunia ni...
dia sudah pun berjumpa dengan pencipta-Nya...
aku terkejut bila satu hari keluarga aku telefon aku katakan yang oren sudah pun mati...
mak kata angah jumpa dia terdampar dekat tepi jalan dibawah pokok...
Waktu tu angah tengah repair moto dekat kedai motor depan rumah... 
angah nampak dia terbaring atas jalan... ingatkan oren tidur...
lepastu hujan mula datang berjurai....
tapi oren tak bergerak langsung...
angah terus bergegas dan bila dibelek... oren dah pun pergi menghadap ilahi...
Jasad dia kaku dah tak bergerak....
bercucuran air mata aku bila tgk bangkai dia...
dah tak ada dia yang lincah berlari nak kejar dapat kan aku.. 
kau paling kaku tak bergerak ni oren...

Sampai sekarang aku tak percaya ini adalah dia..... Oren yang aku kenal comel dan ceria...
dengan mata bundarnya... dia paling aku kenal....
Ayah balut si Oren untuk ditanam... aku tahu ayah angah dan amri menangis waktu ni...
oren yang selalu kami usik dah mati tak bergerak langsung.. kaku dan kejung


 Ayah menangis... aku tahu perasaan dia.. aku faham perasaan dia.... sebab aku pun sangat sayangkan Oren...
sedangkan Ibu sakit dulu pun aku boleh menangis..
ini kan pula bila Oren dah pergi...

Aku takkan jumpa Oren dah...
aku tahu.. orang akan cakap...
- Ala.. kucing je pun... tu pon nak sedih nangis2 pe bagai...

Kucing pun makhluk Allah layak disayangi dan nabi sendiri menjadikan kucing sebahagian keluarganya...

aku hidup bersama Oren... aku lihat dia membesar ligat...
aku tengok macamana sedihnya dia bila dia balik rumah tengok kakak dia yang lahir bersama dia dah tak ada di rumah...
Oren aku mntak maaf.... aku tak ada niat nak pisahkan kau dengan hitam....
tapi aku terpaksa....
aku tahu Oren sedih sangat bila kakak dia tak ada....
berhari hari dia murung...
dia paling diam..
dia paling lemah... 
dia paling nak tidur je tiap masa...
aku inngat lagi waktu aku genggam tangan dia... lemah terkulai sebab dah tak ada semangat dan kawan lagi untuk bersama...

Sampai ayah cakap dekat dia... pergi lah cari kawan dekat luar..

Tgk2 betul dia ikut apa ayah cakap...
dia keluar.. tapi bergaduh dengan kucing lain...
balik2 kaki dia dah terhincut hincut...
aku sedih... sebab aku ke dia keluar dan terpaksa bergaduh dengan kucing lain....

Ayah cakap dekat aku... sehari sebelum dia pergi... dia makan rojak dengan ayah... betul2 sebelah ayah...
dia mintak rojak dekat ayah....

Esoknya.... dia dah pun pergi menghadap Ilahi....

Aku tak ada disisi Oren waktu oren pergi.... aku dekat Puncak Alam...
mak dan ayah yang khabarkan dekat aku pemergian oren...
tu pun mak yang cakap... sebab mak cakap, ayah sebak bila teringat oren...
ayah sayangkan oren... oren paling melekat dengan ayah.,.
taktau kenapa... oren suka dimanja ayah...

Oren.... kalau kau boleh mendengar lagi...
aku nak sampaikan... yang aku mnta maaf kalau aku tak layan kau buat endah tak endah
aku tak kasi kau makan ke....
dan aku mnx maaf oren... sebab aku pisahkan kau dengan hitam...
Oren.... aku rindu kau.....
lepasni kalau aku balik PErak....
aku dah tak akan tengok kau sambut aku dekat muka pintu...
aku takkan nampak kau tergedik2 datang dekat aku bila aku parking kereta...
aku takkan dapat peluk kau waktu kau tidur...
aku takkan dapat dah main genggam2 kaki dan tangan kau....
takkan dapat..
aku takkan dapat nak gosok2 bawah dagu kau... macam selalu...
dan aku dah tak ada teman untuk aku luahkan perasaan bila aku happy dan sedih....
selalu kau yang ada pun....

Oren..... aku dah tak dapat tgk kau lagi..................................
aku rindu kau Oren.......
rindu kau sgt.....
aku rindu keletah kau yang menghiburkan kami sekeluarga....
tapi aku redha dengan kuasa Allah...
Allah pinjamkan aku seekor kucing yang sangat comel.... 
walaupun sekejap sahaja tempoh kita....
tapi aku sangat gembira dengan kehadiran kau....
semoga kau tenang disana... 

Oren yang kami sayang.... sentiasa lah ceria dan manja.... :)





Tiada ulasan:

:)

Daisypath Anniversary tickers