Isnin, Julai 20, 2009

Latihan Khidmat Negara 2

Okey.. bersambung bersambung.. sambungan... wehehe.. korang mesti boring denga ika cite ni kan?Xabeh abeh ngan PLKN...
Hahahaaa.. du i careeee...? i dunt careeeee... walala~

Okey lepas kitorang dah dapat kompeni yang tetap tu.. da siap siap kemas dorm+loker masing masing... kitorang pun diberi baju baju yang di isu kan oleh JLKN.. kirenye baju baju dorang laa..

Antaranya :
1) Pakaian Celoreng
- 2 helai baju celoreng
- 2 helai seluar celoreng
- 1 pasang boot
- 2 pasang stoking tebal kaler kelabu
- 1 unit tali pinggang
- 1 unit beret

2) Pakaian PT/Sukan
- 2 helai baju T sukan
- 2 helai seluar sukan
- 1 pasang kasut sukan
- 2 pasang stoking putih
- 1 unit topi

3) Pakaian Kelas
- 2 helai kemeja kelas
- 2 helai seluar slack blue black
- 2 pasang stoking putih
- 1 pasang kasut kelas

4) Lain - lain
- 2 helai tudung untuk pelatih muslim
- 1 berus pengilat kasut
- 1 unit pengilat kasut
- 2 helai tuala
- 1 fail berisi buku nota dan pen

Itulah die antara pakaian dan barang barang yang diberi dengan ikhlas hati oleh kerajaan.. dari lojistik tuh kitorang sume angkat barang barang yang disenaraikan dekat atas nih ke kediaman wirawati dalam cuaca yg mahakarya panas... adoiyai... tensen gilaaaa... gagaga.. da la berat na mampus.. pastu panas melekat lekat kat muke.. pastu jalan jao turun naik bukit..huahuahua..

Lepas dapat kelengkapan sume tuh kitorang diberi taklimat tentang kem... citer la pasal pantang larang kat kem nih.. taklimat lam dorm.. camne nak susun katil.. cadar kene tegang, bantal tu die punye bucu alah sume tuh kene menghadap loker.. atas cadar atau bantal langsung tadek sehelai seutas sebiji rambut pun... bulu kening pon takleh ader.. kalu tak kene pump la jwabnyer... pastu selimut kene lipat 3 kali.. atas loker tadek habuk pun, tingkap kene buka time pagi sampai pukul 6. Da pukul 6 petang tuh kene tutup tingkap.. kasut spike boot susun kat tengah diikuti dengan kasut kelas ngan kasut sukan. Kat tengah katil kasut awam.. kasut kita la kiranya... pastu tiap pagi pastikan takde sehelai rambut pun dekat atas lantai bilik.. bilik air pun sama... dekat tempat gosok baju pun jangan ada sebiji/seutas/sebuah/sehelai hanger pun.. gila best kan peraturan die?? Da ter adapt pun mende alah sume nih... da terbiasa da kat kem tuh... wuhaha.. cuma antara rajin dengan malas jek...

Makan kat sini lak 6 kali sehari..
1) 7.30 pagi : Sarapan pagi
2) 10.30 pagi : Minum pagi
3) 12.30 tengahari : Makan tengahari
4) 4.30 petang : Minum petang
5) 6.30 petang : Makan malam
6) 10.30 malam : Minum malam

Sape kate duk kat PLKN tak cukup makan? HaHaHaHaa.. semuanyaa cukup.. takde yang tak cukup.. cuma dekat sini takleh nak makan megi laa.. pihak kem kasi tempoh 7 hari dari hari pendaftaran tuh untuk kitorang habiskan bekalan bekalan megi yang kitorang bawak... kemudian untuk hari selepas 7 hari tu... insyaallah megi engkorang akan jadik hak milik kem sepenuhnya.. gahaha... dan kat sini la ika jumpe mende baru... dak dak Klate nih aja makan megi cara dorang... dorang makan mi megi tuh cam makan kopok mamee.. dorang tuang perencang lam plastik tuh.. pastu pecah pecahkan sekali dengan mi die pastu makan camtu jerk... gile la wehhh... first time tengok orang makan camtuh... and first time ika try an error mende alah tuh.. sedap gak rasenye.. lemak berkrim... gahahahaaa... baik untuk orang yang terdesak tadek air panas... weeheee...

Pastu kalu yang rajin tu bawak ahh keropok ke.. twisties ke.. biskut tiger ke.. pringles ke.. coklat ke.. gegula ke.. roti ke... sebab nanti da malam malam... ari sabtu ahad mesti rase nak makan semua mende alah kat atas nih... hehee.. percayalah kataku ini... korang akan kempunan twisties kalu engkorang tak bawak sniri dari rumah.. memangla koperasi ade jual mende alah tuh... tapi kalu da beratus orang belumbe nak masuk koperasi beli kopok ape citerrr? HaHaHa

Untuk jadual harian pulak :
4.00pagi - 5.50pagi : Bangun pagi, basuh baju, pentadbiran sendiri, kemas dorm
5.50pagi - 6.15 pagi : Bersiap dan solat Subuh berjemaah
6.20pagi - 7.20pagi : PT pagi/Joging/Senamrobik/Regangan
7.30pagi - 7.50pagi : Sarapan pagi
8.30pagi - 10.25 pagi : Kelas Pembinaan Karakter/Kenegaraan/Integrasi
10.30pagi - 10.45pagi : Minum pagi
11.00pagi - 12.25tengahari : Kelas Pembinaan Karakter/Kenegaraan/Integrasi
12.30tengahari - 12.50 tengahari : Makan Tengahari
1.00petang - 1.30petang : Solat Zuhur berjemaah
2.30petang - 4.30petang : Aktiviti Fizikal[Navigasi Kawad,Kraf Hutan, Latihan Air, TTS, Sukan Kreativiti, Tali Tinggi,PC]
4.30petang - 4.45petang : Minum petang
5.30petang - 6.20petang : Riadah [Bola Tampar, Sepak Takraw, Bola Sepak, Bola Jaring]
6.30petang - 6.50 petang : Makan malam
7.15malam - 9.00 malam : Solat Maghrib+Isyak berjemaah
9.00 malam - 10.30 malam : Kelas Kerohanian/Tayangan Video
10.30 malam - 10.45 malam : Minum malam
10.45malam - 11.00 malam : Rollcall @ Berbaris kira kekuatan kompeni
11.30 malam : Padam Lampu

Okey, itulah jadual hari hari dekat dalam kem... jadual tuh akan diubah sekiranya ada aktiviti lain ataupun keadaan cuaca yang tak mengizinkan... kalu hujan time aktiviti Navigasi kawad.. kitorang duk kat dewan jela tengok tayangan video ataupun denga cikgu ceramah.. huhuu

Untuk Kelas Pembinaan Karakter pulak, kelas tu dah bermula pada hari keempat ika dalam kem.. iaitu hari Jumaat.. kelas Pembinaan Karakter ini diwujudkan untuk melatih diri tuk jadi lebih yakin.. memberi komitmen.. dia ada 2 modul..
Modul pertama; Menampilkan Yang Terbaik Dalam Diri Sendiri.. dalam modul ni kita boleh la nak kenal diri kita sendiri.. nak kenal kelemahan diri kita seterusnya memperbaikinya dengan bantuan bantuan cikgu+rakan rakan 1 kumpulan dengan kita..

Modul kedua; Menampilkan Yang Terbaik Dalam Diri Orang Lain.. dalam modul ni kita boleh belajar menyedari penglibatan orang lain dalam kehidupan kita, bergerak sebagai salah seorang ahli kumpulan, pemimpin dan menyelesaikan masalah dalam kumpulan kita..

Waktu nak naik masuk kelas pembinaan karakter tuh wajib kene pasang lagu... lagu bukan lagu saje saje tau tak.. nih lagu tuk menaikkan semangat budak budak tuk masuk kekelas... tak caye? Try denga lagu kat bawah nih.. lagu wajib nyanyi dalam kelas.. ngehehee.. ade yang sporting pi wat shuffle kat tengah tengah nuh.. ade yang joget caklempong.. wuahahaa.. bodoe.. si imran ahh.. joget tak abes abes..




Yeahh... untuk kelas pembinaan karakter ni ika masuk PD 1 ataupun CB1.. dipimpin oleh Cikgu Din, Cikgu Shima ngan Cikgu Akma.. sporting gila dorang...
Bagi Modul 1 Ika dapat kumpulan Apa - Apa Ajer.. satu kumpulan dengan Zura, Nabila, Ustazah, Wan, Amir Khon, Ustad Amir nuhh.. Fendy, Din, Roomalan.. lagi ada 2-3 orang budak laki da lupe.. wuhuhu

Modul 2 lak kene rombak kumpulan balik.. Ika dapat kumpulan Kancil.. satu kumpulan gak dengan Zura, Nabila, Rose, Amoi, Epul Jowo, Iwan Jowo, Hafiq Klate, Yoe, Fai..

Waktu hari last kelas Pembinaan Karakter tu sedeyh gila sampai budak budak samseng taik kucin lam klas kitorang tuh pon pakat nanges.. wahahaa.. teharu tul..

Kelas pembinaan karakter nih 2 minggu.. 7 hari untuk modul 1.. 7 hari untuk modul 2..

Kemudian dah habis kelas pembinaan karakter tu masuk lak kelas kenegaraan.. untuk kelas kenegaraan Ika dapat KN8.. cikgu Izuan Khan ngan sorang cikgu perempuan yang amik klas kitorang...

Lam kelas kenegaraan ni Ika satu kelas dengan Najwa, Fatiha, Adee, Kechik, Aini, Yash, Jothi, Mokhtar, Hakim, Awe, Imen, Adi, Yeong, Chow, blablabla ramai gilaa nak tulis.. huu

Tuk kelas kenegaraan nih die ada 36 aktiviti rasenye.. berlangsung selama 3minggu. Dia ajar pasal nilai nilai nak cintakan negara la.. banyak aktiviti best best.. contohnya kene bina negara kita sendiri.. pertahanan sendiri.. pastu ada lak aktiviti pasal pilihan raya.. berdebat antara kerajaan dengan pembangkang.. gilaaaaaa best.. agaga.. berlakon pon ade.. huhuuhuhu..

Cikgu kata lepas cuti ni karang Khidmat Komuniti pun akan dimulakan..
Maknanya nanti lawatan gi jabatan jabatan ke.. rumah orang orang tua akan dimulakan pas cuti nih.. gila tak saba weyhh..

And seperti biasa... to be continued.. sebab mau layan DVD baru... hehehe...
Bagi yang malas mau baca coret coretku di kem PLKN... i dunt careeeee eberybody... lagi sekali kubilang... i duntt careeee.... janji rock!
http://emo.huhiho.com
Gahahahaa.. keji gilaaaaa.... :P

4 ulasan:

chipsmore berkata...

bestnye jadual anda..hehe ;)

Cookie Monster berkata...

memang best sesangat
wehehee

♥ sOFIa ♥ berkata...

gila pack ouhh jadwall :)

Cookie Monster berkata...

mmg pack..nak lepak atas katil pon da xde maknenyer
agaga
tu kdang bla time tido terus xde nk toleh knan toleh kiri
dpt ktil ngn bntl trus pengsan
hahak

:)

Daisypath Anniversary tickers